Lokalizacja

Katowice, Słowackiego 12

mobile logo

Aktualności


Cuda Indiańskiego słonecznika – topinambur i jego właściwości

14958728_1228843600501461_2123103748_n

Topinambur to inaczej słonecznik bulwiasty, karczoch jerozolimski lub ziemna gruszka. Jest spokrewniony ze słonecznikiem zwyczajnym, pochodzi z Ameryki Północnej. Uprawiali ją Indianie jeszcze w czasach prekolumbijskich. Europejczycy zaczęli go stosować dopiero w czasach wielkich odkryć geograficznych. W Polsce topinambur uprawiany jest od 1730 roku.

Warto wspomnieć o jego wartościach odżywczych. Topinambur to świetna roślina zwłaszcza dla osób chorych na cukrzycę, zawierają bowiem nie skrobię, lecz aż 18% inuliny, przekształcającej się we fruktozę (cukier prosty) dobrze tolerowaną przez diabetyków. Wspomniana inulina obniża też poziom „złego” cholesterolu, dzięki czemu zapobiega miażdżycy. Topinambur jest bogatym źródłem potasu – pomaga regulować ciśnienie tętnicze.

Bulwę można stosować w profilaktyce chorób nowotworowych. Wykazano działanie antynowotworowe białek wyizolowanych z bulw topinamburu.

Inulina pomaga budować korzystną dla zdrowia mikroflorę bakteryjną jelit, zapobiega zaparciom, wspomaga trawienie. Ta sama substancja, w połączeniu z pektynami i błonnikiem, oczyszcza organizm, wiążąc szkodliwe związki i przyspiesza ich wydalanie. Topinambur może więc pomóc nam w detoksykacji organizmu.

Błonnik zawarty w topinamburze pęcznieje w żołądku, przez co pomaga w zmniejszeniu masy ciała. Bulwy topinamburu są niezwykle bogatym źródłem „krzemionki”. Krzem bierze udział w komunikacji międzykomórkowej, wpływając regulująco na przemianę materii. Jest materiałem konstrukcyjnym i uelastyczniającym włókna kolagenu oraz elastyny w naszych organizmach. Krzem został nazwany pierwiastkiem młodości, ponieważ młode organizmy zawierają więcej krzemu niż starsze. W miarę upływu lat poziom krzemu spada, a wzrasta poziom wapnia.

Topinambur jest bogatym źródłem potasu, żelaza oraz tiaminy.

Podsumowując topinambur można stosować w celu poprawienia przemiany materii, właściwej mikroflory jelit, w profilaktyce cukrzycy, nowotworów, chorób serca i naczyń oraz przy niewydolności nerek i arytmii serca. Ponadto wzmacnia układ odpornościowy i pomaga w stanach przewlekłego zmęczenia. Jest to więc bardzo pożywne i zdrowe warzywo. Zachęcamy Was do odwiedzenia naszego Bistra i przekonaniu się na własnej „skórze” o tym, że zdrowie jedzenia może być również bardzo smaczne. Podajemy go w postaci potrawki, puree lub jako pieczony dodatek do dań. Warto spróbować każdej opcji :)

http://wodr.poznan.pl/

D. Pinnock: Talerz zdrowia

http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/topinambur-slonecznik-bulwiasty-wlasciwosci-przepisy-na-dania-z-topina_37693.html