Lokalizacja

Katowice, Słowackiego 12

mobile logo

100% produktów roślinnych

bez sztucznych wzmacniaczy smaku, barwników i słodzików
z dużą ilością naturalnego błonnika

NASZA KUCHNIA


– to w 100% produkty roślinne
– bez sztucznych wzmacniaczy smaku, barwników i słodzików
– pełna ziół i naturalnych przypraw
– z dużą ilością błonnika pozytywnie wpływającego na sylwetkę ciała
– prozdrowotna (wg badań dr T. Collina Cambella i Waltera C. Willetta)
– zgodna z 4 porami roku (preferujemy świeże owoce i warzywa typowe dla danej pory roku)
– etyczna (przygotowywane potrawy nie narażają innych istot na cierpienie)
– dla wszystkich poszukujących nowych wrażeń dla podniebienia
– do przygotowywania potraw używamy oleju kokosowego oraz oliwy z oliwek z rodzinnych greckich plantacji oliwek

W naszych potrawach staramy się łączyć różne smaki i często stosujemy rzeczy pyszne, ale nie wszystkim znane. Sprawdźcie, jakie właściwości mają nasze ulubione składniki:

Bakłażan – działa korzystnie na wątrobę, jest źródłem bioflawonoidów, które pozytywnie wpływają na odbudowę organizmu.

Bataty – to inaczej słodkie ziemniaki, patat, kūmara lub wijec ziemniaczany. Pochodzą z Ameryki Środkowej. Czerwona odmiana batatów to doskonałe źródło likopenu, który może zmniejszać ryzyko rozwoju chorób serca i niektórych nowotworów. Poza tym bataty zawierają sporo związków mineralnych, takich jak: wapń, fosfor, potas, sód, magnez, siarka, chlor, żelazo, jod, a także niewielkie ilości manganu, miedzi, molibdenu i selenu. Bulwy zawierają również witaminy z grupy B (zwłaszcza witaminę B6), witaminę C, kwas foliowy i witaminę E. Amerykańskie Towarzystwo Diabetologiczne (ADA) zaleca włączenie batatów do diety cukrzyka. Bataty zawierają węglowodany, które się wolniej wchłaniają, a tym samym nie wpływają tak bardzo na poziom glukozy we krwi.

Brokuły – zawierają kwas pantotenowy i witaminę A (wpływają pozytywnie na skórę), mają więcej witaminy C niż cytrusy. Są źródłem siarki, żelaza i witamin z grupy B.

Burak – wzmacnia serce, poprawia krążenie, korzystnie wpływa na wątrobę, w połączeniu z marchewką reguluje gospodarkę hormonalną. Bogaty w krzem, pomocny przy leczeniu anemii, wpływa korzystnie na regulację ciśnienia krwi. Ze względu na to, że posiada dużo azotanów, zawiera betacyjaninę, która stymuluje procesy detoksykacyjne w wątrobie, co wspomaga usuwanie toksyn, np. alkoholi.

Czosnek – usuwa z organizmu toksyny w tym trujące metale, wspomaga odporność organizmu. Jest pomocny przy przeziębieniach, bólach gardła i grypie, ma właściwości antywirusowe, pomocny przy leczeniu chorób zwyrodnieniowych.

Fasola czerwona jest rośliną strączkową, pochodzi z Ameryki Południowej (najprawdopodobniej z Peru). Polecana jest wegetarianom jako źródło białka, ma go bowiem więcej niż mięso. Jest bogatym źródłem witamin z grupy B (głównie B1 – tiaminy, która działa antydepresyjnie, poprawia pamięć i logiczne myślenie). Fasola jest ponadto bogata w potas, wapń i fosfor. Zawiera żelazo, kwas foliowy, selen oraz cynk. Roślina ma lekkostrawną skrobię i substancje hamujące rozrost tkanek nowotworowych a także błonnik, który pomaga usuwać z organizmu nadmiar cholesterolu. Zawiera duże ilości izoflawonów zbawiennych dla kobiet w okresie menopauzy jak i zmniejszające ryzyko raka prostaty u mężczyzn. Dodatkową zaletą fasoli jest działanie stymulujące wzrost korzystnej dla zdrowia mikroflory jelitowej i niski indeks glikemiczny. Jest również bogatym źródłem kwasu hialuronowego, co sprzyja walce ze zmarszczkami.

Imbir jest jedną z najstarszych roślin leczniczych i przyprawowych na świecie. Jego niezwykłe właściwości cenione są już od ponad 5 tys. lat. Ma właściwości rozgrzewające. Świeży imbir wykazuje działanie moczopędne. Pomaga w przypadku zaparć i gazów (zwłaszcza w połączeniu z koprem). Kłącze imbiru, zarówno świeże jak i suszone odkaża, zwalcza bakterie chorobotwórcze, pobudza wydzielanie soków trawiennych i żółci, odtruwa wątrobę, poprawia ukrwienie kończyn, skóry, mózgu. Działa przeciwgrzybicznie, przeciwwirusowo i przeciwzapalnie. Pomaga na stany zapalne zatok, bólach pooperacyjnych, chorobie lokomocyjnej, mdłościach ogólnych, a także porannych oraz wywołanych chemioterapią, reumatycznym zapaleniu stawów, artretyzmie, migrenach, infekcjach górnych dróg oddechowych, kaszlu oraz zapaleniu oskrzeli. Często stosuje się go zewnętrznie, jako środek przeciwbólowy oraz do leczenia oparzeń.

Kalarepa – przeciwdziała niestrawności, równoważy poziom cukru we krwi. Stosowana jest przy hiperglikemii i cukrzycy.

Kapusta – wpływa korzystnie na żołądek i jelita. Walory lecznicze zawdzięcza dużej zawartości siarki, wspomaga leczenie artretyzmu, przyśpiesza leczenie ran, zawiera jod. Jest bogatym źródłem witamin C i E oraz wapnia. Surowa i kiszona oczyszcza przewód pokarmowy.

Kasza gryczana – zawiera więcej białka niż zboża, lizynę (odpowiedzialną za wchłanianie wapnia oraz koncentrację) oraz tryptofan (naturalny środek pobudzający organizm do wytwarzania hormonu szczęścia – serotoniny oraz melatoniny – odpowiedzialnej za dobry sen). Poza wspomnianymi drogocennymi białkami o właściwościach zdrowotnych kaszy świadczą witaminy B1 i PP, mające wpływ na układ nerwowy. Jest ona ponadto jednym z lepszych źródeł przeciwutleniaczy takich jak: rutyna, kwercetyna, pelargonidyna, procyjanidyna. Podnosi odporność organizmu dzięki znacznej ilość soli mineralnych, takich jak fosfor, magnez. Zawiera także żelazo, nikiel, kobalt, miedź, cynk, bor oraz jod. Kasza gryczana to produkt naturalnie bezglutenowy, polecana jest zatem osobom z celiakią i przestrzegającym diety bezglutenowej.

Kasza jęczmienna dzięki dużej ilości błonnika jest polecana osobom cierpiącym na długotrwałe bądź nawracające zaparcia. Poprawia perystaltykę jelit, zapobiega magazynowaniu się treści pokarmowej w żołądku i jelitach, a co za tym idzie – zmniejsza ryzyko rozwoju chorób układu pokarmowego i pomaga w odchudzaniu. Błonnik pokarmowy obniża też poziom cholesterolu we krwi. Dzięki dużej zawartości skrobi jest ona doskonałym produktem szczególnie dla osób prowadzących aktywny tryb życia. Jako że skrobia powoli zamienia się w glukozę, nie tylko pobudza do pracy wszystkie komórki ciała, w tym mózg i mięśnie, ale zapewnia także organizmowi energię na długi czas. Kasza jęczmienna to bogate źródło witamin z grupy B, w szczególności witamin B1, B2 i B6, a także witamin E, K, PP, kwasu foliowego oraz krzemu, cynku, wapnia, manganu i miedzi. Zawartość witaminy K odpowiada za właściwość wspomagania pracy układu krwionośnego i za krzepliwość krwi. Wzmacnia też budowę ścian naczyń krwionośnych. Dzięki temu zapobiega powstawaniu zatorów, zakrzepów i żylaków, ale także siniaków i krwiaków. Jeśli jeszcze bardziej chcemy wzmocnić tę właściwość kaszy jęczmiennej, warto połączyć ją w jednym daniu z zielonymi warzywami. Zawartość wielu składników mineralnych oraz witaminy E i kwasu foliowego wspomaga walkę z niedokrwistością. Obecne w kaszy witaminy z grupy B pomagają pozbyć się skutków stresu, poprawiają pamięć i koncentrację, a także wspomagają pracę układu nerwowego. Jeśli więc prowadzimy stresujący tryb życia, w którym mało jest aktywności fizycznej, warto włączyć kaszę jęczmienną na stałe do swojej diety.

Mango – źródło beta-karotenu, wspomaga trawienie, zawiera enzymy pobudzające rozkład białek.

Marchew – poprawia funkcjonowanie wątroby, działa moczopędnie, a w połączeniu z kapustą odkwasza organizm, jest źródłem przeciwutleniacza beta-karotenu (prowitamina A, która chroni przed nowotworami). Zawiera duże ilości krzemu wzmacniającego tkankę łączną i metabolizm wapnia.

Mąka kokosowa – to świetna alternatywa dla każdego, kto nie może lub nie chce korzystać z mąki pszennej. Ma wysoką zawartość białka i błonnika, niską zawartość tłuszczu, nie zawiera cholesterolu, glutenu i fityn. Odpowiednie połączenie węglowodanów występujących w tej mące z błonnikiem sprawia, że mąką kokosowa jest również idealna dla osób z cukrzycą, ponieważ ma niewielki wpływ na zmianę poziomu cukru we krwi. Tłuszcze w niej zawarte mają właściwości przeciwgrzybicze i przeciwwirusowe.

Mleko owsiane jest bogate w węglowodany, witaminy B, witaminę E i D oraz substancje mineralne (potas, żelazo, wapń, fosfor, magnez, miedź i cynk) oraz karoteny. Zawieranie zasobów β-glukanów jest pomocne szczególnie u osób z chorobami przewodu pokarmowego oraz z zaburzeniami gospodarki tłuszczowej. Sprzyja poprawie kontroli glikemii u osób z zaburzeniami tolerancji glukozy i cukrzycą typu II.

Natka pietruszki zawarte w pietruszce witaminy i minerały (wapń, magnez i potas) pozytywnie wpływają na krążenie krwi, a żelazo pomaga zwalczać anemię. Pietruszka pomaga również usuwać toksyny z organizmu. Natka pietruszki zawiera kilka razy więcej witaminy C niż owoce cytrusowe i jest jednym z najbogatszych źródeł prowitaminy A, chlorofilu, wapnia, sodu, magnezu i żelaza. Ponadto ma działanie przeciwnowotworowe i zapobiega anemii.

Okara – wartościowy produkt z soi, zawierający mało tłuszczu, dużo błonnika  i tyle samo białka co brązowy ryż. Może być podstawą wielu potraw i deserów, m.in. kotlecików, pasztetów, ciast, ciastek, a nawet chleba.

Oliwa z oliwekoliwa z pierwszego tłoczenia spożywana na surowo działa profilaktycznie na nasze zdrowie, jest bogata w witaminy i minerały. Najwartościowsza jest oliwa z pierwszego tłoczenia – Extra Virgin spożywana na surowo. Jest doskonałą alternatywą dla tłuszczów zwierzęcych, szkodliwych margaryn (tłuszcze typu trans) czy innych olejów roślinnych używanych w kuchni. Choć oliwa to tłuszcz w czystej postaci, ale zupełnie niezwykły – smaczny, aromatyczny i zdrowy. Jako że jest produktem roślinnym, nie ma w niej cholesterolu. Zawiera jedno- i wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Mają one wpływ na zahamowanie rozwoju miażdżycy, bo obniżają ilość złego (LDL) cholesterolu i podnoszą poziom dobrego (HDL). Wpływają też na obniżenie ciśnienia krwi. Zawarty w oliwie kwas oleinowy chroni przed astmą i alergicznym zapaleniem błony śluzowej nosa. Ponadto oliwa pomaga przy kamicy żółciowej, nieżycie i owrzodzeniu żołądka oraz zaparciach. Zawarte w niej przeciwutleniacze (a zwłaszcza polifenole i witamina E) zapobiegają tworzeniu się wolnych rodników i w ten sposób, wzmacniając błony komórkowe, przeciwdziałają procesom starzenia się.

Olej kokosowy nasze potrawy smażymy na oleju kokosowym  ponieważ z punktu widzenia procesów, którym ulega w trakcie podgrzewania, jest najkorzystniejszy dla naszego zdrowia. Przede wszystkim ma on wysoki punkt dymienia, czyli moment, kiedy tłuszcz zaczyna się rozkładać – jego punkt dymienia wynosi 200 stopni C. Ponadto według opinii badaczy olej służący do smażenia, powinien zawierać jak najmniej wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które najłatwiej ulegają degradacji do szkodliwych substancji. Takie właściwości posiada olej kokosowy, bo przeważają w nim kwasy nasycone i jednonienasyconych.

Uwaga : nie trzeba obawiać się nasyconych kwasów tłuszczowych pochodzących z oleju kokosowego, gdyż nie podnoszą poziomu cholesterolu ani trójglicerydów we krwi, a dzięki takim związkom jak monolauryna – mają silne działanie przeciwzapalne.

Owies – to rodzaj zboża znany ludzkości od najdawniejszych czasów. Ziarno zawiera aminokwasy egzogenne, w tym tryptofan. Ponadto jest bogate w błonnik, kwasy tłuszczowe (linolowy), witaminę E, a także lecytynę. Poprawia funkcjonowanie organizmu, ponieważ substancje w nim zawarte wspomagają profilaktykę chorób cywilizacyjnych, takich jak cukrzyca, miażdżyca, choroby zapalne jelit, nowotwory jelita grubego, niska odporność. Może usprawnić funkcjonowanie jelit, zapobiegać przedwczesnemu starzeniu, poprawić pamięć i funkcje układu nerwowego. Z uwagi na zawartość witaminy E, cynku i krzemionki, uznaje się, że owies może stymulować potencję i płodność.

Ksylitol cukier brzozowy to naturalny słodzik, stanowi zdrową alternatywę dla cukru. Zawiera aż o 40 proc. mniej kalorii niż cukier i posiada zdecydowanie niższy indeks glikemiczny. Zwiększa mineralizację, czyli przyswajanie wapnia przez kości, dzięki czemu przywraca traconą wraz z wiekiem gęstość kości. Z tego względu jest polecany do walki z osteoporozą. W przeciwieństwie do cukru, daje odczyn zasadowy, w związku z tym stabilizuje równowagę kwasowo-zasadową organizmu, a co za tym idzie – hamuje rozwój bakterii i drożdżaków. Z tego względu jest polecany osobom zmagającym się z chorobami bakteryjnymi i grzybicą, które powinny zrezygnować z cukru, gdyż ten tylko „dokarmia” bakterie i sprzyja rozwojowi grzybów.

Pestki dyni – mają wyjątkowe właściwości lecznicze ze względu na zawartość beta-sitosterolu zapobiegają nowotworowi prostaty oraz wspomagają pracę serca, hamują wchłanianie cholesterolu w jelitach, co pomaga obniżyć poziom cholesterolu we krwi. Zawierają również duże ilości kukurbityny, która ma działa ie silnie przeciwpasożytnicze, pomaga walczyć z drożdżakami i zatruciami pokarmowymi.

Pieczarki – obniżają poziom tłuszczu we krwi, posiadają właściwości antybiotyczne, są pomocne przy zapaleniu wątroby, wspomagają wytwarzanie białych krwinek.

Pomidor przynosi ulgę w przypadku wysokiego ciśnienia, alkalizuje krew dlatego stosuję się go wspomagająco przy leczeniu reumatyzmu i dny moczanowej.

Sałata – zawiera duże ilości krzemu, ma właściwości moczopędne, zawiera sok mleczny o działaniu uspokajającym i rozluźniającym układ nerwowy, bogata w żelazo, chlorofil i witaminy A oraz C.

Siemię lniane – dostarcza kwasów omega-3, dlatego stanowi świetny zamiennik tłustych ryb w diecie wegańskiej i wegetariańskiej. Zawiera lignany, które zapobiegają rozwojowi nowotworów hormonalnych.

Szpinak – działa moczopędnie, wspomaga pracę jelit, zawiera dużo żelaza, chlorofilu, witaminę A, wapń, mnóstwo witamin z grupy B. Zawarta w nim siarka działa pozytywnie na skórę. Znajduje się w nim 13 różnych flawonoidów, które wg badań klinicznych chronią przed nowotworami żołądka i prostaty.

 

wg Paul Pitchford: „Odżywianie dla zdrowia. Tradycje wschodnia i nowoczesna wiedza o żywieniu”. Wydanie 3, wydawnictwo Galaktyka, Łódź.

Dale Pinnock: „Talerz zdrowia”, wydawnictwo Galaktyka, Łódz.