Lokalizacja

Katowice, Słowackiego 12

mobile logo

Aktualności


Zapomniana brukiew

15209104_1248945751824579_1946598275_n

Brukiew to warzywo z rodziny kapustowatych, całkiem zapomniane w Polsce. Brukiew powstała w wyniku skrzyżowania ze sobą kapusty liściowej i rzepy. W naszych okolicach znana jest niedługo. Jej historia zaczęła się w czasach nowożytnych, a dokładnie w XVII-wiecznej Europie. Jako pierwsi uprawiali ją Skandynawowie i do teraz na ich terenach jest ona najbardziej popularna. Świadczy o tym fakt, że jest podawana na wigilijnym stole w Finlandii od wielu lat. Zastępuje ona Skandynawom ziemniaki. Cechuje ją duża biologiczna witalność i wysoka przyswajalność cennych składników odżywczych.

W polskiej medycynie ludowej brukiew ceniono jako środek wykrztuśny, moczopędny, pobudzający trawienie i regulujący pracę tarczycy. Sok z tej rośliny był znany ze względu na właściwości odtruwające i wzmacniające odporność. Krążyły również legendy o cudownym działaniu brukwi na włosy oraz problemy skórne. Niestety w kolejnych latach uważano ją tylko za pożywienie biedaków.

W dzisiejszych czasach brukiew jest ceniona przez osoby spożywające ekologiczną żywność, wegan, wegetarian i osoby na diecie – jest sycąca, a jednocześnie niskokaloryczna (100 gramów to tylko 37 kcal). Znajdziemy w niej także imponujący zestaw witamin: A, B1, B2, B5, B6, B9, B12, C, D, K, składniki mineralne takie, jak wapń, fosfor, sód, żelazo, magnez, cynki, miedź, siarka, a także błonnik pokarmowy, karoten, rutynę, cukry i białka.

Brukiew zawiera jedyny w swoim rodzaju zestaw przeciwutleniaczy – glukozynolanów. Związki te są bogate w siarkę. Potrafią hamować wzrost guzów nowotworowych w organizmie. Co więcej, obecne w tej roślinie karotenoidy oraz witamina C pomagają nam zwalczać wolne rodniki, zapobiegając mutacjom zdrowych komórek. Wysoka zawartość przeciwutleniaczy w brukwi zapobiega też przedwczesnemu starzeniu, poprawia wzrok i pobudza nasze tkanki do regeneracji.

Brukiew jest bardzo zasobna w błonnik. Dzięki niemu możemy dobrze trawić, a nasz układ pokarmowy funkcjonuje poprawnie. Błonnik sprawia, że szybko osiągamy sytość i przejadamy się, dlatego jest wskazany w dietach odchudzających.

Zawarty w brukwi potas jest niezwykle wartościowym składnikiem. Może przyczynić się do obniżenia ciśnienia i łatwiejszego przepływu krwi. Potas zmniejsza też poziom złego cholesterolu, zapobiega miażdżycy, zawałowi serca i udarowi mózgu.

Brukiew można jeść w wielu postaciach, na surowo, pieczoną, gotowaną. Każdy może odkryć jej smak. My polecamy ją spożywać w surówce, ponieważ nie traci wtedy swoich cennych właściwości :) Zapraszamy do Bistra na spróbowanie pysznej i zdrowej surówki z brukwi oraz innych warzyw sezonowych :)

Źródło:

http://kuchnia.wp.pl/kat,1037879,title,Brukiew-ma-moc,wid,16338761,wiadomosc.html

http://www.ekologia.pl/styl-zycia/zdrowa-zywnosc/wraca-moda-na-brukiew,20859,2.html

http://zdrowieznatury.blox.pl/tagi_b/86981/brukiew.html